Am avut astăzi bucuria de a participa la un eveniment deopotrivă emoționant și tulburător: comemorarea decesului marelui om de stat care a fost Ion. I. C. Brătianu.

Doi profesori ai Universității din București, respectiv Adrian Cioroianu și Ion Bulei, și-au asumat această frumoasa inițiativă și spre mulțumirea mea au ales ca locație a evenimentului, chiar vila familiei Brătianu, la Florica, lângă Pitești.

Adrian Cioroianu, craiovean dar și fost coleg de Parlament, mi-a făcut deosebita cinste de a mă număra printre invitații săi, alături de alți craioveni, profesori ai Universității din Craiova: Sorin Damean, Constanțiu Dinulescu și Florin Olteanu. La rândul meu, am invitat să-mi fie aproape în această zi specială, câțiva dintre tinerii mei prieteni liberali din Craiova.

Ne-am bucurat să găsim la Florica și alți prieteni: fostul deputat PNL Adrian Miuțescu, profesori ai Universității din Pitești, câțiva șefi ai unor instituții de cultură, dar și lideri locali ai mai multor partide.

Ca și în alte rânduri și această zi la Florica a început cu o vizita a Casei Brătienilor. Am revăzut biblioteca în care pe vremuri se găsea una dintre cele mai importante colecții de carte din Europa, din nefericire complet pierdută astăzi. Am revăzut și celebra terasă de la ultimul nivel, unde au avut loc întâlniri ale Consiliului de Miniștri în care au fost luate decizii importante.

Între prelegerile care au urmat, profesorul Bulei m-a impresionat în mod special, atât pe mine cât și pe ceilalți auditori. Domnia sa ne-a citit tuturor, poezii scrise de Ionel Brătianu și dedicate surorii sale, Sabina Cantacuzino ! Iată o latură mai puțin știută a marelui om politc, care scoate în evidență o sensibilitate necunoscută astăzi !

A continuat profesorul Sorin Damean care ne-a îndemnat pe toți să ne cinstim eroii neamului nu doar la anivesări în cifre rotunde, din cinci în cinci, sau din zece în zece ani. Avem nevoie să ne gândim le eroii noștrii în fiecare zi, nu doar la aniversări, a mai spus domnia sa.

Aș mai adăuga aici și intervenția profesorului Dinulescu care a vorbit despre legăturile speciale dintre Ion I. C. Brătianu și generalul Radu Rosetti, autor de studii și teorie militară de mare valoare în epocă.

În ce mă privește, am vorbit despre importanța lui Ion I. C. Brătianu în crearea statului român modern și despre colaborarea benefică pentru țară între familia Brătianu și Regii României. De altfel, eu cred că datorită acestei excepționale relații, întinsă peste zeci de ani a fost posibile toate realizările noastre naționale, dintre care cea mai importantă rămâne evoluția de la Principatele Române, așa cum le-a găsit Regele Carol I, la România Mare, așa cum s-a făcut sub Regele Ferdinand, la 1 decembrie 1918. În tot acest timp, dar și după aceea, Brătienii s-au găsit pretutindeni: în Partidul Național Liberal, pe care l-au și creat alături de alți vizionari ai vremii, în guvernele României, pe care le-au condus bine, chiar dacă au înfruntat criza economică din 1929 sau războaiele mondiale. Dar mai ales, Brătienii s-au găsit alături de Casa Regală a României .

Așadar, ziua de azi ne-a oferit tuturor celor prezenți la vila Florica prilejul de a ne bucura de evocări și amintiri legate de cea mai importantă familie politică a românilor, familia Brătianu și de cel mai important membru al ei, fostul prim ministru și președinte al partidului, Ion I. C. Brătianu.

Am încheiat ziua cu o scurtă slujbă de pomenire oficiată de preotul de la biserica familiei, aflată în imediata vecinătate a vilei.

