De câtva timp asist la un entuziasm colectiv în fața lucrărilor edilitare propuse de Primăria Craiovei. Nu are importanță că aceste lucrări sunt finanțate în prea mare măsură din credite, după cum nu are importanță nici utilitatea lor, cel puțin discutabilă.

2011 02 28 Pasaj denivelat centru

Un astfel de exemplu este propunerea de construire a unui pasaj denivelat la km. 0 al orașului, respectiv în Valea Vlăicii.

Motivația pe care Primăria o aduce în favoarea propriei sale decizii este extrem de superficială: cică „nicio amenajare nu ar îmbunătăți semnificativ circulația în respectiva intersecție” ! Mai departe, sunt înșirate tot felul de povești scrise în limba de lemn a administrației locale. Câteva mostre, despre ce susține Primăria că vom avea de aici înainte: „îmbunătățirea infrastructurii publice urbane, îmbunătățirea mobilității populației din municipiul Craiova, reducerea timpului de călatorie în oraș”, etc.

Să mai spunem că valoarea lucrărilor nu este de ici de colo. În total este vorba de 59 milioane de RON, adică vreo 14 milioane de euro ! Cea mai mare parte a banilor sunt nerambursabili: dinspre Fondul European de Dezvoltare Regională, aprox. 9 milioane de euro și dinspre Ministerul doamnei Udrea, alți 4,6 milioane. Bugetul local ar avea o contribuție proprie de vreo 240.000 de euro.

Acum, că am descris cât de cât ce vrea să facă Primăria, hai să coborâm în teren, ca să vedem care este starea de fapt.

În primul rând, zona nu este chiar atât de congestionată și aglomerată. În Craiova sunt multe alte zone dificile și nu se mai fac pasaje. De exemplu, intersecția Strada Horia cu Calea București, de la Stomatologie, sau intersecția semaforizată de la Fabrica de Pâine, tot în Calea București, sau intersecția străzii Silozului cu bv. Carol și exemplele ar putea continua.

În al doilea rând, înghesuiala, atâta câtă este, o datorăm indisciplinei în trafic și mașinilor parcate aiurea. În toate zonele de conflict circulația este strangulată și chiar dacă vorbim de mari bulevarde, proiectate să aibă câte două benzi pe sens, circulația se face pe o singură bandă.

Iată și un prim exemplu: Calea București, dimineața ora 11.00, în fața magazinelor Unirea.

2011 03 10 Craiova 01

După cum se vede, pe ditamai bulevardul, se circulă pe o singură bandă. Cealaltă bandă, este blocată de câteva mașini oprite. În mod normal, circulația ar trebui să se desfășoare pe ambele benzi, iar cantitatea de mașini în mișcare ar putea fi chiar dublată. Nu se poate, deoarece câțiva șoferi (taxi-ul galben, microbuzul alb și încă un autoturism) staționează aiurea, chiar sub indicatorul de staționare interzisă !

Dar să mergem mai departe și să vedem ce se întâmplă vis-a-vis, unde există o „bretea” pentru ieșire la dreapta din bulevard.

2011 03 10 Craiova 02

Ei bine, partea carosabilă este din nou utilizată pentru staționări, după cum se vede: un taxi bej își așteaptă clienții. Asta înseamnă că traficul pe ieșirea din bulevard este mult încetinit, după cum încetinit este și traficul pe tot bulevardul. Dar pentru șoferul taxiului nu contează asta !

Prin urmare, avem un nou exemplu de indisciplină în trafic, care conduce inevitabil la aglomerarea inutilă a intersecției …

Și pentru că tot dau exemple de mașini parcate aiurea, iată încă unul, cât se poate de clar.

2011 03 10 Craiova 03Aici nu mai vorbim despre îngreunarea circulației pe ieșirea din bulevard ci chiar de blocarea drumului. Asta înseamnă că cei care vor să meargă la dreapta, de pe Calea București pe Bv. Carol, trebuie să treacă prin intersecție în loc să scurteze pe bretea.

*      *      *

Prin exemplele de mai sus (care pot continua, cu zecile) doresc să subliniez că pasajul din Valea Vlăicii nu este necesar. În Craiova se circulă prost, întradevăr, dar asta se întâmplă datorită indisciplinei în trafic și lipsei de parcări. În ultimii douăzeci de ani, numărul de autovehicule pe străzi s-a mărit de câteva ori, dar rețeaua stradală a rămas aceiași. Dacă primăria vrea să asigure un trafic mai bun  craiovenilor, trebuie să investească în parcări, nu în pasaje inutile. Așa cum stau lucrurile acum, este posibil ca pasajul să fie construit. Dar pentru că indisciplina rămâne iar locurile de parcare nu vor exista, circulația în Craiova va fi la fel de dificilă. Doar că vom fi mai îndatorați în bănci.

Să ne gândim puțin înainte de a cheltui 14 milioane de euro și poate vom avea o idee mai bună. Înghesuiala din Valea Vlăicii  este stimulată de existența Curții de Apel, imobilului de birouri CEZ (probabil cea mai înaltă clădire din Craiova), magazinelor Unirea, hotelului Jiul. Toate acestea sunt vizitate zilnic de mii de oameni, mulți dintre ei venind în zonă utilizând un autoturism. Care nu poate fi parcat mai nicăieri ! Cum ar fi dacă în locul unui pasaj de utilitate îndoielnică s-ar construi o parcare subterană pe câteva nivele ? Nu doar că ar costa mai puțin, dar după finalizarea lucrărilor ar aduce și bani în punga primăriei. În plus, ar descongestiona și circulația într-unul din punctele de conflict de trafic.

Reclame