S-a vorbit atât de mult despre comasarea alegerilor încât fenomenul comasării județelor (deși cu mult mai periculos) avansează aproape neobservat.
Din capul locului, trebuie spus că regionalizarea sau reorganizarea administrativ-teritorială a României din județe în regiuni este necesară. Nu doar pentru că formula celor 42 de județe nu are un corespondent în Uniunea Europeană ci și pentru că este perimată, învechită, costisitoare, greoaie …
Dar transformarea nu trebuie făcută pentru interese electorale imediate ci în interesul bunei funcționări a instituțiilor și a statului, cu responsabilitate și bună intenție.
În mod normal, o reorganizarea teritorială a României nu poate fi făcută fără modificarea Constituției.
Știu, în textul primei legi, la art. 3 scrie că „teritoriul (național) este organizat, sub aspect administrativ, în comune, oraşe şi judeţe. În condiţiile legii, unele oraşe sunt declarate municipii”. Prin urmare, suporterii Băsescului vor susține că această formulare permite retrasarea granițelor între județe, eventual prin comasarea lor. Altfel spus, se unesc câteva județe și astfel se formează unul singur, ce-i drept mai mare. Cum se va numi noul județ și unde-i capitala se va stabili prin hotărâre de guvern, că d-aia avem guvern ca să le știe pe toate. Și totuși, dacă ne uităm mai bine, observăm că o astfel de acțiune nu are nimic în comun cu ce ar trebui să fie o adevărată organizare administrativ-teritorială. Mai mult decât atât, mi se pare a fi o măsură luată la limita legalității, cu scopul evident de a satisface interese politice de moment, fără să rezolva mai nimic în plan administrativ.
Spun asta deoarece o reorganizare a teritoriului național nu se mai poate face doar pe comune, orașe și județe. Ajunge să privim la ce se petrece în jurul marilor orașe, unde dezvoltarea acestora s-a făcut haotic, peste teritoriul comunelor învecinate, fără să se țină cont nici măcar de bruma de legislație ce mai există. Am mai scris despre asta, aici.
Pentru ca fenomenul să poată fi ținut în frâu, soluția este includerea între „aspectele administrative” prevăzute de Constituție, a metropolei ca entitate teritorială, cel puțin pentru Municipiul București și pentru viitoarele reședințe regionale. Din nefericire, o astfel de decizie – deși extrem de necesară – riscă să nu fie luată în considerație de Putere pentru că ar duce inevitabil la modificarea Constituției. Ori comasarea județelor – așa cum este gândită de actuala Putere – are ca scop maximizarea rezultatelor electorale pentru partidele din arcul guvernamental și nu îmbunătățirea administrației publice.
Nu în ultimul rând, la argumentele de mai sus aș vrea să mai adaug unul și anume iminența unui haos administrativ în întreaga țară. Gândiți-vă că toate organismele de reprezentare și de conducere a statului vor trebui reconfigurate și reorganizate. În județul cel nou, rezultat din comasarea a patru-cinci județe vechi, nu vor mai fi patru-cinci Inspectorate Școlare ci unul singur. La fel pentru Inspectoratele de Poliție, Casele de Pensii, Direcțiile Agricole, Administrațiile Financiare, etc. Experiența ne arată că în România nu se pot aplica legi simple, chiar dacă sunt necesare. Ce s-ar petrece în cazul în care totul va fi dat peste cap și niciuna dintre instituțiile care există astăzi nu va mai exista de mâine ?
P.S. În imagine este harta României interbelice, întregite după primul război mondial. După cum se vede, existau 10 (zece) regiuni, chiar dacă teritoriul național era mai mare decât cel de astăzi. Populația (1937) era de 19.500.000 locuitori.
Suntem exact in situatia „capra piere de riioasa …” sau ” chelului tichie de margaritar ii lipseste”! Prima probelma, cea mai acuta, e saracia, catre asta trebuie sa se indrepte atentia tuturor, nu sa „vorbim discutii” despre orice subiect, multe dintre aceste subiecte fiind propuse doar ca perdele de fum, sa abata atentia de la dezastrul contemporan! daca luam de buna intentia de a reimparti tara in alt fel, cit va costa asta? D-na Boagiu, ministereasa de la transporturi, a inaugurat lifturi la metrou, asta lipsea acum, zeci de ani lumea a intat si a iesit de la metrou pe scari si nu a murit nimeni. Cealalta „doamna” de la turism, a cheltuit milioane de euro pentru „promovarea imaginii turistice a tarii”. Tot restul lumii are o viziune exacta a tarii noastre, unde regina e saracia. Mai lipseste regele Mihai!
ApreciazăApreciază
Horatiule, ai mare dreptate in tot ce spui, dar mai ales in faptul ca acest lucru, inevitabil de-altfel pentru dezvoltarea sociala si economica a Romaniei, trebuie inceput de la o schimbare riguroasa si de bun augur al Constitutiei Romaniei … altfel ceea ce se poate face o putem numi „frectie la un picior de lemn”.
Idei sint multe, iar romanul nu duce lipsa de asa ceva, mai ales pe post de chibitz. Totusi este nevoie de un exemplu pentru aceasta miscare de comasare a judetelor in regiuni. Acest exemplu care imi vine in minte se poate gasi in Constitutia Canadei si a sistemului lor de formare a provinciilor, care da rezultate destul de bune pe plan administrativ, social, politic si economic … dar aplicind citeva schimbari adaptabile la sistemul romanesc. (trebuie sa tinem cont ca noi nu o avem pe regina Angliei ca stapina suprema).
horian
ApreciazăApreciază
Ce dracu mai vrea si Basescu asta ne cam ajunge ca din 90 sint cam aceiasi oameni ca e Iliescu ca e Constantinescu Basescu a fost cu amandoi deci e aceiasi oameni.Oricum nu avem ce face ca astia fac sa iasa tot cine vor ei,sa nu mai dea nimeni vina pe popor ca el voteaza da cine numara voturile conteaza si vina o dau pe noi cei de jos.Mie scarba si de televiziunile astea care numa ne intocsica cu prostii.si acu sa tercem la lucruri serioase am uitat cati au murit ca sa vada Romania intreaga cit au platit incepand de la Romani,Turci,Polonezi,Austroungari,Rusi,acu noi vrem sa divizam tara ca i sa sculat lu basescu suvita,mai are un an si scapam si de caricatura asta de presedinte De tradator de tara.
ApreciazăApreciază
chir si asa tot se face organizarea noua ca cu cea veche nu se mai poate ca sa umplut cu baroni si baronetii dea-i uslelui ca nu mai incape omul cinstit de ei
ApreciazăApreciază
Nimeni nu spune nimic de oamenii care lucreaza in acele institutii care ar urma sa fie desfintate (??) prin comasarea judetelor si automat a institutiilor respective…tot se pomeneste de institutii gen Inspectorate Școlare, Inspectorate de Poliție, Case de Pensii, Direcții Agricole, Administrații Financiare, etc. Nu spune nimeni nimic de prefecturi, consilii judetene…cu ele ce se va intampla?
si repet: omenii angajati in aceste institutii ce „soarta” vor avea? Vor fi si ei „comasati”…Unde? La care agentie de somaj isi vor depune dosarele pentru somaj si din ce bani vor primi ajutoare de somaj?
Apropo, la o Camera de Comert, nu dau nume si oras, s-au organizat cursuri de „manageri de proiect, finantate din POS DRU. Invitatia de inscriere la curs si participare era adresata oamenilor de afaceri, IMM-uri si „tuturor persoanelor care vor sa dobandeasca cunostinte in domeniul administrarii afacerilor mici si mijlocii … „… Raspunsul lor a fost „ca bugetarii nu sunt invitati”…
Deci…cursuri de recalificare nu, posibilitatea de a-ti face propriul IMM, nici asta, pentru ca au avut altii grija sa spuna de coruptia mare in acest sistem, judetele si institutiile se comaseaza…Vor comasa si oamenii? Si care va fi criteriul dupa care acei oameni „nu vor fi comasati”?…si cate altele…
Oamenii batrani de la tara care nici acum nu prea se descurca in hatisul legislativ si institutional, in orasele din apropierea satelor in care locuiesc in prezent, acei oameni ce vor face atunci cand „capitala marelui judet/voievodat” sau cum s-ar mai numi, va fi poate la cateva sute km distanta si vor avea nevoie de niste hartii oficiale?Actele de nastere, buletinele de identitate, inmatricularile auto, cum se vor face? Impozitele si taxele la bugetul statului unde si cum vor fi platite?
…. ETC…
ApreciazăApreciază
Mey nu stiu cesa zic cu comasaju asta. Am fost si eu odata la un comasaj cu cineva da na fost asa cum ma asteptam ca na fost cine stie ce eroctic. Bine cam si adormit da panam adormit.
ApreciazăApreciază
@all
Orice forma de reorganizare afecteaza interesele cetatenilor prin modificarea tuturor actelor de identitate, de proprietate, etc, dar la fel de mult afecteaza si unitatile administrative care trebuie sa inlociasca actele administrative, sa-si noi arhive, sa lucreze cu personal mai mult ca sa acopere necesitatea implicata de modificari. In plus trebuie ca in tentativele de producere a actelor pentru inlocuirea celor vechi, pentru emiterea altor acte, initiale, oamenii trebuie sa se deplaeze la distante mari, pina la localitatea centrala administrativa, cu timp mult si bani la fel multi pentru otransport, pentru hotel sau gazda pentru 2-3 zile cit ar fi nevoie pentru rezolvarea emiterii actelor.
Asa presupusa reorganizare regionala presupune o centralizare si dezvoltare in localitatea aleasa coordonatoare, in detrimentul celorlalte. Repartizarea fondurilor de dezvoltare in localitati ale regiunii, va fi dificila, datorita educatiei noastre, corupte sau oricind gata sa fie corupta. Mincatoria la nivele inalte (implicit coruptia), este in singele romanului, este mijlocul de innavutire, de parvenire, de trai in lux pe seama statului, pe seama supusilor.
Restringerea la un nr. redus de regiuni nu micsoreaza substantial personalulu de lucru, asa incit sa se realizeze economii. Mentinerea judetelor este necesara, ele pot constitui baza unor organizari regionale doar pe hirtie, administrativ, care sa permita bugetarea si dezvoltarea regionala, prin responsabilizarea unor compartimente (departamente) in ministerele guvernului, cu bani putini pentru angajatii departamentelor. Programul acestor departamente sa se axeze pe urmarirea accederii fondurilor si repartizarea judicioasa a f lor, responsabilizarea personalului pt. utilizarea defectuoasa a fondurilor. Acest lucru se face si acum, dar la nivel de judete, organizare care nu afeteaza prea mult intr-o guvernare corecta, responsabila si competenta.
Ipotetic admitem ca Romania ar fi fos ca suprafata si populatie o tara ca franta ori ceva mai mare. Atunci de cite regiuni ar fi fost nevoie in administatia actuala a „piticului” (la propriu si figurat) prim-ministru BOC?
ApreciazăApreciază
Oricum un lucru e cert, reorganizarea e vruta numai cu scopul de a centraliza cit mai mult puterea, e mai usor sa controlezi o mina de oameni de-ai tai pusi chiar si temporar ca sa fie solutia de conducere pina la alegeri, decit numarul actual. Apoi se vor cheltui bani la greu, oamenii vor fi pusi pe drumuri, vor fi disperati, nu vor mai avea timp si energie de nimic altceva. Asta se si urmareste cu noi, sa fim secatuiti de lupta zilnica cu greutatile vietii, abatuti si distrusi de lipsa banilor incit ei sa faca ce vrea muschiul lor cu noi, sa nu mai cîrîie nimeni in front, toti intr-un glas spre tatucul iubit sau spre fosila ailalta, aleasa se pare de catre stapinii planetei! Asa ca cine vrea regionalizare sa ne pupe exact in regiunea sudica!
ApreciazăApreciază
daca n-au reusit nici macar sa organizeze recensamantul k-lumea, va dati seama ce harababura va iesi din organizarea aceasta teritoriala :))))))))))
ApreciazăApreciază
Am invatat la scoala pe cind erau regiunile, chiar in mijocul tarii era regiunea Mures Autonoma Maghiara, nici mai mult nici mai putin. Toata aceasta tarasenie are ca scop sa satisfaca pe deplin aliatul de guvernare, UDMR, nicidecum bunul mers al tatii. trebuie sa fie cineva complet timpit sa creada ca acesti inconstienti fac ceva spre binele tuturor. Ei au doar calcule cum sa ramina la putere si alianta cu UDMR se dovedeste vitala. O s-o faca si pe asta in dispretul a orice, iar romanii, dintre care o buna parte i-au votat, o sa inghita si aceasta galusca. Las’ca merita!
ApreciazăApreciază
Sunt foarte de acord cu ce ai scris. Am inceput o serie de postari despre regionalizare si o voi continua cat de curand.
Completand cele spuse as adauga ca unul dintre cele mai importante aspecte ale regionalizarii adevarate si nbecesare (nu cea dorita de pd, care e defapt o centralizare) este necesitatea unui amplu consens, si ancorarea acestei regionalizari in constitutie, mai ales in ce priveste autonomia si dotarea financiara a regiunilor (care trebuie sa fie separata de bugetul central) si in privinta prerogativelor.
Pe urma, as mai adauga ca impartirea reprezentata in harta nu este cea interbelica (la inceput nu au fost regiuni, ceea ce e mai bine decat regiuni aberante), ci impartirea aberanta din regimul Carlist. Se vede pe Harta ca Brasovul era in aceeasi regiune cu teleormanul, Tulcea era separata de constanta, parti din secuime tineau de regiunea prut, transilvania era impartita in 5 regiuni etc. Pe langa aspectele fundamentale legate de finantare, ancorarea ei in constitutie (pentru a nu fi subiect electoral, si vehicul pentru o noua forma de patronaj si coruptie politca), mis e pare foarte important ca regiunile sa fie cele adevarate, istorice, genuine, nu imparteli arbitrare ca cea de sus. Oltenia, Muntenia, Bucurestiul (eventual separat), Dobrogea, Moldova, Banat, Transilvania si Crisana-Maramures, astea sunt regiunile, nu pot fi altele.
ApreciazăApreciază
Întradevăr, harta din fotografie nu trebuie să reprezinte o sursă de inspirație pentru eventuale decizii astăzi, mai ales că acum sunt alte date ale problemei.
ApreciazăApreciază
De ce-i bagati in seama, domnule Buzatu, din moment ce le stiti atitudinile sfidatoare fatza de tot ceea ce nu le este pe plac? Oricum, pdl-ul nu va mai exista ca partid, dupa viitoarele alegeri! Nu vedeti ca nu mai au putere nici in exprimare, adica nu mai sunt vocali?
ApreciazăApreciază
Bre clarandre, de ce naiba te mai bagi in seama daca nu esti nici macar in stare sa comentezi un subiect? Ce naiba tot amestecati pdl-ul in orice chestie, nu-ti place de rege esti pedelist, nu vrei regiuni esti pedelist, as putea spune si eu despre tine… nu te duce mintea esti pedelist. Eu sper ca ideea de regionalizare sa se duca acolo unde va ajunge pedeleu, base, regele si in general toti care isi cam bat joc de orice lucru bun in tara asta si tu printre ei ca te vad cam ingust la minte!
ApreciazăApreciază
Nu ti se pare cumva ca impartirea asta pe regiuni e doar preludiul unei farimitari ptr o preluare ulterioara mai usoara, eventual cum s-a intimplat in cehoslovacia, iugoslavia si cum se tinde peste tot? Crezi ca de-aia nu puteam trai noi ca nu eram impartiti pe regiuni? Sau ca asta e momentul cel mai bun ptr o modificare de acest gen? Noi n-avem bani ptr pensii, ptr spitale sau ptr asistenta medicala in special, n-avem bani sa terminam drumuri, n-avem bani sa renuntam la colosii incalzirii centralizate dar avem bani ptr schimbarea regiunilor. Oameni buni serios acum, unde va e capul, ca mintea dovediti ca n-o aveti? Mai bine va gasiti niste hobby-uri ca vad ca lipsa de preocupare naste monstri :-).
ApreciazăApreciază
Costisitoare si perimata? Tocmai ca s-a dovedit cea mai eficienta in conditiile Roamaniei. Comunistii au facut si ei regiuni. Apoi dandu-si seama ca sunt prea mari, au facut si raioane or aceasta structura s-a dovedit prea costisitoare is au revenit la judete- calea de mijloc. Pe de lata parte, in Europa, departamentele franceze sunt la fel de mari, ca sa cdau unh exemplu. Nu mai aburiti oamenii ca nu tine.
ApreciazăApreciază
Nu comunistii au facut regiuni ! Ele existau (dupa cum se vede din harta) si inainte de rasboi. Comunistii au facut judetele asa cum sunt acum.
ApreciazăApreciază
Au fost mai multe etape. După 1926, România era împărțită în 71 de județe. Atenție, aici intra Basarabia și alte două județe ce completau Dobrogea: Durostor și Caliacra.
ApreciazăApreciază
Dacă tot veni vorba, în Franța teritoriul este împărțit în 22 de provincii și vreo sută de departamente. Acestea sunt la rândul lor împărțite în arondismente, cantoane și comune. Departamentul are prefect și consiliu ales pe șase ani, iar arondismentul are subprefect. De asemenea, comunele au structuri de conducere alese, în timp ce cantoanele sunt doar niște subdiviziuni cu scop pur electoral – asemănător colegiului electoral de la noi. În fine, dacă este să facem o comparație, trebuie spus că sistemul francez este cu mult mai birocratic decât oricare altul. Nu l-aș folosi în niciun caz drept exemplu.
ApreciazăApreciază
Apropo de articol „Din capul locului, trebuie spus că regionalizarea sau reorganizarea administrativ-teritorială a României din județe în regiuni este necesară. Nu doar pentru că formula celor 42 de județe nu are un corespondent în Uniunea Europeană ci și pentru că este perimată, învechită, costisitoare, greoaie …”. Cine stabileste care e capul locului, cine spune ca formula este invechita si perimata, din ce motive este perimata, costisitoare, greoaie si nu se incadreaza in uniunea europeana? De ce trebuie sa ne schimbam forma de organizare in functie de europa, asta daca presupunem ca intr-adevar formula actuala nu e buna? Europa nu este un monolit, europa este o multime de state fiecare cu forma sa, politica sa, obiceiurile sale, etc. E de ajuns sa existe o politica comuna financiara, oarecum comuna economic si o scoatem la capat, cum naiba am reusit sa traim pe vremea dacilor cind nu se inventase nici macar numele europa? Din cite stiu judetul este una din formele cele mai vechi de organizare teritoriala, nici prea mici sa nu se poata apara, nici prea mari sa atraga atentia asupra lor. E foarte curios ca odata ce propagandistul sef arunca o piatra, sar nebuni de la toate partidele s-o scoata, lasati-l pe nebun in pace, momentan cit sintem in asa situatie fragila nu avem nevoie nici de modificare constitutiei, nici de schimbarea regiunilor tarii. Cine in tara asta are incredere in schimbarile incepute sau aflate sub girul actualului guvern/ parlament? Crede cineva ca oameni ca base, boc, udrea pot face modificari ce ne pot fi si noua de folos? Un moment de criza ca acum este bun sa luam masuri radicale care ne vor influenta viata pe viitor? Parca sinteti toti bauti, bolnavi, neputinciosi si preluati orice arunca astia de sus, o frimitura regele, acum regionalizarea, apoi constitutia, tinutul secuiesc, mîine poimîine se va discuta daca va fi Romania stat unitar si limba romana limba oficiala, si se vor gasi ca intotdeauna niste vecini binevoitori sau cozi de topor de pe la noi care sa nege acest lucru.
ApreciazăApreciază
te contrazic, o asemenea reorganizare nu este benefica
cum ar fi ca pentru orice hartie emisa de institutii de stat sa te deplasezi nu ca. 50 km, ci 200 km pana la capitala superjudetului ???
tot se vorbeste ca este necesara descentralizarea ori reorganizarea admin.-terit. miroase a centralizare
plus de asta, cred ca vor ramane toate institutiile existente, la care se vor adauga institutii de coordonare cu sediul in supercapitalele superjudetelor
nu avem destui corupti ? acum ne trebuie supercorupti
CE-I TREBUIE CHELULUI ??? superjudete de margaritar
suntem rupti in fund si cu gauri in sosete dar vrem metropole si superregiuni, ca vai de mine trebuie sa copiem modelul european. Insa de ce intotdeauna copiem numai chestiuni de forma si nu chestiuni de fond care sa faca traiul mai suportabil ?
rusine basescu, rusine boc, rusine pdl, rusine udmr, RUSINE in general !
sunteti incompetenti si recunoasteti asta din moment ce va ocupati cu tot felul de alte activitati decat cele menite sa ajute populatia
ApreciazăApreciază
Păi dacă rămân toate instituțiile existente nu am făcut nimic. Și mai grav ar fi ca instituțiile existente să fie dublate de autorități regionale care să le coordoneze funcționarea.
Cât despre „orice hârtie pentru care trebuie să te deplasezi”, te asigur că există soluții astfel încât să nu faci decât un drum până la primărie. Nu văd care sunt acele hârtii care să nu poată fi emise de primării sub autoritatea instituției regionale.
ApreciazăApreciază
Fara a dori sa polemizez – am avut dubii privind harta oferita: nu regaseam denumiri de judete pe care le-am intilnit de-a lungul trecerii mele prin viata.
Ce sa vezi – am dat o cautare si iata prima harta gasita (care se apropie de ceea ce stiam):
http://romaniainterbelica.memoria.ro/
Gaselnita portocaliilor cu crearea de super-judete NU ARE ACOPERIRE LEGALA !
Pentru ca nu exista DOAR ‘constitutia’, ci si reglementarile adiacente care precizeaza CITE si CARE judete exista pe teritoriul statului roman.
Pe de alta parte – actualele ‘regiuni’ delimitate pentru compatibilitate cu EU nu am observat sa fi grevat cu ceva bugetul. Daca lor li se atribuie si valente administrativ-teritoriale, este logic sa aiba institutii care sa preia parte din ceea ce exista prin ministere si agentiile centrale, ca si TOATE institutiile deconcentrate aflate la nivelul judetelor. Cu dimensionarea corespunzatoare a aparatului functionaresc.
La ce bun un inspectorat pentru cultura in fiecare judet, daca fondurile pentru functionarea lor si pentru actiunile pe care le (mai) organizeaza depind de Bucuresti ? Cui folosesc aceste ‘inspectorate’ ? Evident – EXCLUSIV functionarilor lor !
La ce bun cite o DJS in fiecare judet ? La ce bun cite o directie agricola in fiecare judet – cit pamint arabil mai exista in proprietatea statului ca sa existe o asemenea necesitate ?
Alternativ la infiintarea regiunilor administrativ-teritoriale (fara desfiintarea judetelor) as vedea o concentrare a tuturor institutiilor deconcentrate la nivelul de birouri/directii ale prefecturilor, cu dimensionarea corespunzatoare a aparatului functionaresc si cu mentinerea actualelor euro-regiuni in forma lor (pe hirtie).
ApreciazăApreciază