Pentru scoterea lui Mircea Geoană din funcția de președinte al Senatului, opoziția duce un război greu, cu un sfârșit imprevizibil. Nu-mi dau seama care sunt motivele pentru care USL consumă din credibilitatea sa (din ce în ce mai precară) în această dispută, dar sper să fie ceva mai mult decât ambiția prostească a actualului președinte de „a-i face felul” fostului președinte.

Și totuși, în vacarmul național rezultat din zbaterea lui Victor Ponta, nenea Boc și tanti Coaliția, împinși de la spate de vrăjitorul Băsescu, s-au pus de acord pentru două teme, dintre care una este de maxim interes. Mă refer la reducerea numărului de parlamentari și comasarea alegerilor. Dacă primul subiect nu prea contează pentru Opoziție (care are un proiect relativ identic promovat dintr-un mimetism inexplicabil cu puterea) cel de al doilea se constituie într-un nou atac la democrație și la statul de drept.

Din nefericire, primejdia comasării alegerilor locale cu cele generale nu este percepută în întregul ei nici de opoziție (mai preocupată de teme periferice precum Legea Asistenței Sociale sau inutile precum demiterea lui Mircea Geoană), nici de opinia publică. Aici nu este vorba doar de faptul că organizatorii alegerilor vor promova o confuzie teribilă printre alegători, că doar nu-i același lucru să alegi pe aceiași mână și cu aceiași minte un consilier local și un deputat. Nu-i vorba nici despre faptul că din suficiență și aroganță, opoziția crede că va bate puterea oricum, în alegeri comasate sau separate.

Mai grav decât toate acestea la un loc, este că puterea propune nestingherită amânarea alegerilor locale, deci prelungirea mandatelor actualilor primari, consilieri locali și județeni, fără să invoce un singur motiv prevăzut de lege. Sigur, se vorbește despre reducerea costurilor, că doar este criză. Totuși, o astfel de teorie nu este acceptabilă. Până și Ceaușescu cheltuia ceva bani cu alegerile ca să spoiască cu nițică democrație zidurile Marii Adunări Naționale. A ceda în fața acestui criteriu imbecil poate însemna un frumos început pentru a renunța cu totul la organizarea de alegeri.

Revenind la amânarea alegerilor locale, vă propun un scurt studiu pe legea 215 din 2001, revizuită în 2007.

În articolul 26 alin. 1 se spune foarte clar că: „mandatul primarului, consilierului local, respectiv al consilierului judeţean este de 4 ani”. Mai departe, în art. 38 se precizează că „mandatul unui Consiliu Local poate fi prelungit doar în caz de război sau catastrofă”. Aceleși precizări, atât în cazul Primarului (art. 69) cât și al Președintelui de Consiliu Județean care se asimilează unui Consilier Județean.

În concluzie, alegerile locale pot fi amânate cu bună credință doar în caz de război, stare de necesitate sau altă catastrofă. Din fericire nu este cazul, dar atunci rămâne de neînțeles: de ce opoziția se zbate dacă legea este de partea organizării de alegeri la termen ?

Cred că răspunsul se găsește în intenția Puterii de a reorganiza administrativ teritoriul național. În cazul în care se va ajunge la un acord în coaliție, ne vom trezi cu niște mega-județe care se vor numi tot județe (ca să se respecte Constituția) dar care vor rezulta din alăturarea a câteva din județele de azi. Primul efect al unei astfel de decizii, este că actualele Consiliile Județene vor dispărea. În chip firesc, președinții și consilierii județeni își vor încheia mandatul de patru ani la termen și evident, nu vor mai putea candida, deoarece organismul respectiv nu va mai exista în aceiași formulă. În ce privește conducerea curentă, probabil că puterea va invoca art. 99 alin. 8 al aceleiași Legi 215, care spune că „până la constituirea noului consiliu judeţean, problemele curente ale administraţiei judeţului vor fi rezolvate de secretarul judeţului, pe baza unei împuterniciri speciale date de Guvern, prin Ministerul Administraţiei şi Internelor.” Cred că nu se îndoiește nimeni că aceste împuterniciri se vor da de domnul Ministru al Internelor doar cui trebuie. Eventual pe o listă aprobată chiar de Președinte, între două hăhăieli !  

Probabil că aceiași prevedere a legii va fi invocată și în cazul consiliilor locale, care vor fi la rândul lor dizolvate la finalul celor patru ani, după care guvernul se va îngriji să numească niște oameni destoinici ca primari interimari pentru „gestionarea problemelor orașului sau comunei”, după caz …

Sper să nu am dreptate, dar privind la Băsescu cum se joacă cu opoziția ca pisica cu șoriceii amețiți, înțeleg că președintele are planuri din ce în ce mai rele cărora nimeni nu reușește să le mai opună ceva. Sper să nu ajungem să ne mănânce de vii …

P.S. Imaginea de mai sus am luat-o de pe www.poze-gratis.ro

Anunțuri