2014 Despre ziarul Liberalul

Cu exact 10 ani în urmă, ne găseam tot în campanie electorală. Este drept că pe atunci nu se vorbea încă despre alegerile pentru Parlamentul European. Dar, fiind primăvara lui 2004, aveam alegerile locale.

Pentru Primăria Craiovei, candidatul stabilit fusese Aurel Bojenoiu. Ca să-i mărim notorietatea, organizasem și un concurs cu premii. Unul dintre ziarele locale (Ediție Specială) tipărise și publicase talonul de participare la concurs. Acesta conținea unica întrebare: „Cine este candidatul PNL pentru Primăria Municipiului Craiova ?” Pentru a fi valid, trebuia completat cu numele lui Aurel Bojenoiu.

Chiar pentru 1 Mai, programasem tragerea la sorți, în Parcul Romanescu, la Debarcader. Invitat de onoare al operațiunilor era istoricul Adrian Cioroianu, pe atunci consilier politic al președintelui PNL Theodor Stolojan. Cioroianu acceptase invitația mea nu doar pentru că era craiovean ci și pentru că începusem să ne împrietenim și era de acord să se implice în activitățile noastre.

Din păcate, tragerea la sorți și împărțirea premiilor s-a făcut fără ca eu să pot fi prezent. Chiar de 1 Mai căzusem la pat cu o temperatură rebelă ce nu ceda sub nicio formă. Ceea ce am crezut inițial că era o banală răceală de primăvară, s-a dovedit a fi … tuberculoză.

Pe de altă parte, toată întâmplarea a avut și o parte bună, fiindcă m-am lăsat de fumat. Fumam pe atunci vreo trei pachete de Marlboro pe zi. Asta însemna că aprindeam prima țigară dimineața, după ce ieșeam pe ușa casei, iar ultimul chiștoc îl îndesam în scrumiera întodeauna plină a mașinii, înainte de a parca în fața porții.

Dar legătura mea cu țigările mai are o dată importantă în calendar. Așa cum am povestit, m-am lăsat de fumat la 1 Mai 2004 ! Dar prima țigară am fumat-o la … 23 August 1981 ! Pe atunci eram tânăr grafician angajat la Electroputere în serviciul Ediții-Finalizări. Printre alte îndatoriri ale noastre se numărau și pregătirile instituției pentru defilarea de 23 August, pe atunci Ziua Națională a României. Nu mai țin minte dacă în 1981 a fost defilare sau nu, dar un lucru este sigur: serviciul nostru a pregătit niște panouri mari, care ilustrau creșterea producției de motoare electrice, de locomotive și de transformatoare. Mie mi-a revenit misiunea de a lucra un panou mai mic, care ilustra creșterea numărului de invenții de la CCSIT – adică Centrul de Cercetare Științifică și Inginerie Tehnologică.

Evident, m-am achitat de misiune, întocmai ca și colegii mei. Apoi, în buna tradiție care spune că merge o bere după ce s-a încheiat o treabă mai laborioasă, am mers împreună cu colegii să serbăm, probabil că nu Ziua Națională ci doar încheierea unor treburi bine făcute. Ei bine, atunci m-am încumetat să încerc și eu o primă țigare, mai mult ca să nu fac opinie separată la o masă de vreo zece inși, toți fumători ! Ca să consemnez și asta, țigara fumată a fost un „Amiral” dintr-un pachet ce costa 6 lei. Ca să aveți un ordin de mărime, salariul meu de grafician era de 1.515 lei, în timp ce un inginer primea la primul salariu 2.225 lei.

Iată cum am început să fumez de Ziua Națională în 1981 și – întâmplător ? – am reușit să renunț după 23 de ani de fumat neîntrerupt, tocmai de Ziua Muncii în 2004. Asta înseamnă ca am fumat cam patru cincinale și jumătate.

Și o explicație despre fotografie: în 2004, PNL Dolj scotea un ziar, intitulat – cum altfel ? – Liberalul. De bine-de rău, timp de o lună strângeam materiale despre acțiunile întreprinse prin județ. Completam cu materiale obținute de la sediul central, respectiv conferințe de presă ale conducerii, declarații politice ale parlamentarilor PNL, diverse luări de poziție ale președintelui, etc. Tipăream vreo 2.500 de exemplare, apoi le împărțeam gratuit în localitățile județului. În fotografie, publicația PNL Dolj cu Aurel Bojenoiu pe prima pagină, cel lansat la 1 Mai 2004.

 

