2015 03 PredoiuCu (prea) multă emfază, a avut loc lansarea programului PNL intitulat „Guvernarea Liberală a României”. Citind rapid varianta scurtă, am constatat că denumirea aleasă este nedreaptă. Nu avem de a face cu un program liberal și nici măcar cu un program. Este vorba doar despre înșiruiri de idei ce par mai degrabă o compilație nereușită făcută de o firmă de PR plătită prost. Așa că, de aici înainte o să-i zic „Programul lui Predoiu”.

Am continuat apoi cu o lectură mai atentă a capitolului dedicat Transporturilor, iar asta îmi oferă prilejul de a face câteva considerații, mai ales că am început lectura curios și am terminat-o dezamăgit. Ca să fiu înțeles în afirmația făcută, în cele ce urmează voi aduce și cuvenitele argumente. De prisos să adaug că voi continua și cu alte capitole.

Revenind la Transporturi, trebuie să subliniez că programul lui Predoiu începe cu obișnuitele bla-bla-uri: Cică „infrastructura de transport este fundamentală pentru asigurarea dezvoltării unei societăți și economii competitive”. Las la o parte că nici nu am auzit vreodată ca cineva să spună altceva. Din păcate, continuarea lecturii pe program nu adaugă nicio idee nouă sau majoră.

Dar să le luăm pe rând, foarte pe scurt, desigur !

Transportul rutier

Aici se pricepe toată lumea, că toți mergem cu mașina pe drumurile patriei. Prin urmare, programul înșiră tot felul de dorințe și alte lucruri despre care suntem cu toții de acord că trebuie să se întâmple: finalizarea coridoarelor pan-europene, demararea construcției de autostrăzi, inclusiv una nouă, de la București la Focșani, finalizarea șoselelor de centură, etc. Eu, fiind craiovean, m-am uitat după autostrada noastră, de la Craiova la Pitești, despre care se tot vorbește de dinainte de 2008. Evident, nu figurează printre acțiunile importante pe care le propune dl. Predoiu, chiar dacă o frază din program arată o preocupare pentru „asigurarea infrastructurii de acces a principalelor centre economico-industriale Dacia, Ford la rețeaua de infrastructură rutieră europeană”. Probabil că minte sau nu știe că fabrica Ford din România este la Craiova. Oricum, programul lui Predoiu nu vede orașul Craiova ca un nod de transport, deși are aeroport, este nod de cale ferată iar Dunărea e la doar 80 de km.

Transportul feroviar

Evident și acest sector este calificat drept „o prioritate fundamentală”, dar asta nu înseamnă că programul propus nu bate câmpii. Dimpotrivă: cică pe termen mediu, 20 % din transportul rutier se va muta pe feroviar. Să fiu iertat, dar asta-i literatură SF, nu program politic …

Intrând pe subiect, observ că cele două fete bătrâne ale transporturilor românești sunt din nou propuse pentru schimbatul frezei de pe stânga pe dreapta (sau invers, după cum doriți): CFR Călători vizează o eficientizare (ha, ha !) în paralel cu majorarea capitalului. La rândul său, CFR Marfă ar avea parte nu doar de eficientizare ci şi de restructurare. Cât despre privatizare, se propune din nou formula atât de dragă socialiștilor de pretutindeni: după eficientizare, privatizarea unui pachet majoritar de acțiuni. Nu domnilor, soluția este una singură: privatizarea imediată a ambelor companii, în proporție de 100 %. Doar așa se vor elimina pierderile și se va obține eficientizarea aia despre care vorbiți.

Altfel, constat că nu se vorbește nimic despre trenurile de mare viteză, deși subiectul este o preocupare peste tot în lume, din Europa până în Asia și din America de Nord până în America de Sud. Dar poate că este o pretenție exagerată cât timp nu reușim să scoatem aurolacii din Gara de Nord și nici să păstrăm curățenia în gări.

Transportul naval

România are o șansă geografică extraordinară prin faptul că dispune de cea mai navigabilă parte a Dunării. Nimic din această realitate nu determină vreo atitudine sau măcar vreun rând scris. Din nefericire, viziunea lui Predoiu este limitată la unele reorganizări de Companii Naționale active în domeniu, probabil pentru a demite conducerile infidele și a numi alți directori și președinți, după criteriul obedienței de partid.

M-ar fi bucurat dacă se renunța la mentalitatea centralizată și etatistă în favoarea unei abordări liberale. Dar asta presupune privatizare, iar conceptul este adversarul de moarte al socialiștilor.

Mai evident decât în alte sectoare, programul lui Predoiu referitor la transporturile navale, pare să fie rodul gândirii unui socialist luminat, așa cum își dorea chiar Ion Iliescu în anii 90.

P.S. Nu văd niciun motiv pentru care Canalul Dunăre-Marea Neagră să nu fie privatizat.

Transportul aerian.

În ce privește infrastructura de transport aerian, România are doar 26 de aeroporturi iar dintre acestea, doar 14 au pista mai lungă de 2.500 m. La un teritoriu similar, Polonia dispune de 87 de aeroporturi cu 35 dintre ele având pista de peste 2.500 m. Să dăm și exemplul Germaniei, cu 318 aeroporturi (63 cu pista depășind 2.500 m). Din această perspectivă, dezvoltarea rețelei naționale de aeroporturi, laolaltă cu reabilitarea pistelor existente este o obligație care ține de integrarea României într-un plan general de transporturi aeriene europene.

Slavă Domnului, aici există un program european, iar guvernele – oricare ar fi ele – au obligația de a-l aplica, fără comentarii. Mai interesante ar fi fost reconsiderarea normelor după care lucrează nenumăratele agenții și autorități din domeniul aeronautic, în condițiile în care acest sector cunoaște o dezvoltare fără precedent. Surprinzător sau nu, programul nu conține nicio referire (necum angajament) privind privatizarea TAROM.

Cât privește o legislație dedicată transporturilor aeriene care să valorifice amplasarea României și care să ducă la crearea unui centru de tranzit mărfuri și persoane chiar aici, la răscrucea drumurilor între Occident și Orient, nu îndrăznesc să mă gândesc.

Anunțuri