2015 04 TransalpinaCa locuitor al Olteniei, m-am simțit mereu înșelat de oamenii care au gestionat investițiile în infrastructura rutieră a României. Când spun asta, mă gândesc mai ales la faptul că o autostradă care să lege Craiova de Pitești (și deci de restul rețelei naționale de autostrăzi) este o cerință logică, susținută de realități sociale și economice, dar mereu amânată, mereu plasată la coada tuturor priorităților maționale.

Evident, indignarea mea nu a avut vreodată vreo urmare, rămânând la stadiul discuțiilor neurmate de acțiuni concrete. În ce mă privește, am transmis către conducerea PNL din 2010 un material intitulat „Memoriu pentru Autostrada Olteniei”, rugând ca subiectul să fie avut în vedere la elaborarea Programului de Guvernare. Pentru cine dorește să-l lectureze, l-am adăugat în finalul acestei postări.

Nu doar că nu a interesat pe nimeni, dar mi s-a transmis și că nu este treaba mea să elaborez astfel de studii și că partidul știe-el-ce-face. Evident, am renunțat să mai insist …

Dar iată că zilele astea a ajuns în atenția opiniei publice un Raport publicat încă din 2013 de Curtea de Conturi a României referitor la activitatea CNADNR – cunoscută și sub denumirea de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România.

Printre altele, aici sunt și câteva pasaje referitoare la celebra șosea Transalpina, despre care se știe că unește Oltenia cu Ardealul, de la Târgu Cărbunești la Sebeș, parcurgând peste Munții Parâng cca. 165 km.

Aflăm astfel, că timp de ani de zile, începând cu aprilie 2008, bugetul național a făcut un efort major pentru a susține lucrările prevăzute, acestea având o valoare inițială de nu mai puțin 425 milioane de euro. Ulterior, s-au mai scăzut vreo 15 milioane de euro din costurile de finanțare, dar s-au mai adăugat aproape 40 de milioane de euro la costurile de construcție-montaj. Prin urmare, Transalpina a avut o valoare finală (inclusiv TVA-ul) de cca. 450 milioane de euro, lucrările urmând a fi finalizate în octombrie 2012.

Nu vreau să mă leg acum de felul în care „specialiștii” Ministerului Transporturilor împreună cu cei din CNADNR au ajuns la această sumă, în schimb nu pot să rămân fără reacție la oportunitatea acestei investiții.

Mai precis, mi se pare de neînțeles de ce s-au consumat din bugetul de stat aproape o jumătate de miliard de euro pentru o șosea lipsită de o utilitate precisă, pentru că dacă vorbim despre legătura dintre Oltenia și Ardeal, atunci trebuie spus că munții se pot trece la fel de bine de la Tg. Jiu la Hunedoara pe doar 135 de km, sau de la Rm. Vâlcea la Sibiu, pe mai puțin de 100 de km. Nu mai vorbim că Transalpina stă închisă o jumătate de an din cauza condițiilor meteo, deci nu poate fi folosită !

În continuare, mi se pare de neînțeles de ce aceeași jumătate de miliard nu a fost folosită pentru începerea și continuarea lucrărilor la autostrada Craiova – Pitești, un obiectiv mult mai necesar nu doar locuitorilor din Oltenia ci și unei părți bune din economia națională.

Desigur, este posibil ca „doar” 450 de milioane de euro să fi fost insuficiente pentru întreaga autostradă deși într-o perioadă s-a vehiculat suma de 500 milioane de euro (ce-i drept pentru un drum expres) iar acum se vorbește despre cca. un miliard de euro.

Revenind la oportunitatea legării Olteniei de Ardeal vs. legarea Olteniei de rețeaua națională de autostrăzi, cred că orice om întreg la minte ar fi scos din discuție Transalpina în favoarea autostrăzii Craiova Pitești.

Faptul că s-a întâmplat invers, este un exemplu de proastă guvernare la care ar trebui să reflectăm cu mai multă atenție decât o facem în mod obișnuit. Din nefericire, la proasta guvernare se mai adaugă și indolența unor parlamentari care deși au „apucat” două-trei mandate, au rămas neștiutori și insensibili la realitățile din zonele pe care pretind că le reprezintă.

P.S. Documentul elaborat la finele 2010, aici: Memoriu pentru Autostrada Olteniei

Reclame