Vorbind despre orașe, ne gândim imediat la atributele urbanității: străzi asfaltate mărginite de trotuare practicabile, clădiri cu diverse destinații în care se găsesc dotările esențiale precum apă, canalizare, gaze, electricitate. Ne mai gândim și la parcuri sau la zone verzi, la un transport în comun performant, la automobile ce străbat intersecții semaforizate.

Strada Primaverii 01

Nu întâmplător, pe lângă cele de mai sus, urbanitate înseamnă și civilizație.

Din acest punct de vedere, lucrurile nu stau prea bine pentru Craiova , iar atunci când m-am hotărât să candidez pentru funcția de primar, gândul meu a fost să aducem orașul la nivelul de civilizație pe care îl merită.

Așadar, am început să colectez date pentru a înțelege cum putem face să avem toate străzile asfaltate precum și rețele complete de apă, canalizare, gaze și electricitate. Pentru început, vom analiza situația străzilor, iar ca să înțelegem mai bine, vom porni de la cifre. Astfel, am constatat că în Craiova noastră există nu mai puțin de 860 de străzi. Este drept, unele sunt doar niște alei, altele sunt ditamai bulevardele … Dar cum stă treaba în ce privește „îmbrăcămintea” lor ? Intrând în amănunte, constatăm dezastrul:

Ei bine, din totalul menționat doar 312 străzi beneficiază de binecunoscutul atribut al modernității urbane care este asfaltul ! Asta înseamnă că doar cca. o treime (36,3%) din cuprinsul orașului se bucură de o cea mai importantă înzestrare urbană.

Situația nu este prea convenabilă nici în ce privește restul. Alte 315 străzi beneficiază ca „îmbrăcăminte rutieră” de … pământ și / sau balast. Aici trebuie să remarcăm două aspecte: primul, Craiova are mai multe străzi cu pământ decât străzi cu asfalt ! Și al doilea: străzile de pământ bătătorit erau specifice localităților din evul mediu. Civilizația a adus piatra de râu și ulterior piatra cubică în orașe în mod masiv după revoluția industrială de după 1850. Ne plalce sau nu (mie nu-mi place) dar o treime din Craiova este cu străzi la nivelul avangardei europene de acum două sute de ani.

Mai rămâne încă o treime (sau ceva mai puțin) … Adică alte 233 de străzi. Evident, în acest caz îmbrăcămintea rutieră este la un nivel „între-și-între”. Adică parțial-astfalt / parțial-balast. Sau piatră de râu. Sau piatră cubică. Sau beton-armat. Sau combinații între toate aceste variante. Cum s-ar spune, 233 de străzi care au plecat din civilizația mașinii cu abur dar nu au ajuns încă în perioada computerelor și călătoriilor în spațiu.

Chiar dacă o tratăm separat, în afară de problema străzilor mai există și problema trotoarelor. Nu voi intra în amănunte, dar voi preciza că situația este și mai gravă, pentru că în majoritatea cazurilor, trotoarul unei străzi se găsește într-o stare mai gravă decât strada propriu-zisă. Mai mult decât atât, avem nenumărate exemple în care evidențele primăriei fac referire la trotoare, dar ele nici măcar nu mai există.

Ca de obicei, ne întrebăm ce avem de făcut …

În primul rând, o elementară normă de respect față de cetățeni va impune re-configurarea taxelor și impozitelor locale în funcție de starea străzii pe care se găsește proprietatea. Nu-i normal ca municipalitatea să continue să încaseze niște bani pe care nu-i merită.

În al doilea rând, vom trece la o inventariere precisă a situației în care se găsește fiecare stradă a Craiovei. Avem situații în care străzi cu pământ sau cu balast figurează ca fiind astfaltate, iar această situație trebuie să înceteze. Vă veți întreba de ce avem nevoie de acest inventar ? Răspunsul este că orice gospodar trebuie să știe cu precizie care este situația în curtea lui. Iar primarul Craiovei nu poate să facă excepție.

În al treilea rând, inventarul străzilor va constitui o bază de negociere pentru obținerea unui credit pentru asfaltarea completă a tuturor celor 548 de străzi ale Craiovei care încă nu respectă atributele civilizației urbane.

Vi se pare greu ? Deloc ! Creditele pentru astfel de situații se obțin cu foarte mare ușurință … În plus, pentru eficacitate și costuri reduse, lucrarea nu se va face cu firme impuse de la partid. Noi nu avem și nu vom avea așa ceva …

P.S. Sper să nu se găsească nu-știu-ce pesediști-specialiști care să strige că nu vom putea asfalta străzile înainte de a rezolva probelemele de alimentare cu apă / canalizare / gaze. Le spun de pe acum: eu am soluția. Ei nu o au, pentru că dacă ei aveau, soluția, avem și noi toată Craiova asfaltată.

Anunțuri