Salubritatea orașului este o activitate mai complexă decât pare la prima vedere, pentru că nu se referă doar la măturatul străzilor ci include și alte servicii publice precum ecarisajul, deratizarea și dezinsecția, transportul gunoaielor precum și celebra deszăpezire despre care ne aducem aminte doar după prima ninsoare.

2016 03 Salubritate SA

Foto street view by Google: curtea întreprinderii arată ca o tabără de muncă patriotică de pe șantierul vreunei hidrocentrale pierdută-n munți. Noroc că nu bate vântul ca să ia „de-a dura” containerele de depozitare selectivă a gunoaielor …

Înainte de orice altceva, aș vrea să observăm o ciudățenie: acționariatul SC Salubritate SA era la momentul transformării unității din serviciu public în societate comercială foarte simplu: un acționar, respectiv primăria Craiova. Imediat după instalarea Olguței în primărie, acționariatul s-a modificat iar alături de primăria Craiova, au mai apărut alte două primării, conduse (cum altfel ?) de primari PSD: Ișalnița și Vârvoru de Jos.

De ce două și nu opt ? De primării pesediste și nu peneliste ? Nu se știe, după cum nu se știe nici de ce și cine a luat decizia modificării acționariatului, chiar dacă în hotărârea de consiliu local care decide asocierea se face referire la un misterios raport întocmit de o direcție a primăriei. Dar – întâmplător sau nu – raportul este de negăsit printre documentele accesibile pe site.

Lăsăm deoparte aspectele juridice și mergem la o scurtă analiză financiară unde există o nouă ciudățenie. Cifra de afaceri a companiei de salubritate nu-i de ici-de-colo: activitatea are venituri de peste 2,250 milioane de euro ! Cu toate acestea, profitul rezultat este mai degrabă minuscul: doar 365.000 de euro, adică vreo 2 %. Ca întodeauna în astfel de situații, explicația trebuie căutată în cheltuielile făcute de societate. Iar ce se găsește acolo, trebuie să ne mulțumească că instituția nu aduce pierderi ca alte companii publice cu activitatea controlată de primărie. Dar să vedem și două exemple:

Primul exemplu: doar pentru carburanți, în anul trecut s-au cheltuit aproape 500.000 de euro, deci s-a consumat în jur de 500 de tone !!! Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă aceste cifre, socotiți că un camion poate consuma 25 – 30 l / 100 km, deci auto-gunoierele salubrității au un parcurs cumulat de aproape 2 milioane de km … Sigur, pot fi de acord că nu consumă doar gunoierele, mai sunt și ATV-urile cumpărate anul trecut. Dar ălea cât pot să consume ?

Al doilea exemplu: piesele de schimb necesare întreținerii parcului, au costat alte 220.000 de euro, pentru un total de cca. 35 de echipamente, conform site-ului oficial: basculante, tractoare, autogunoiere, etc. Iar este mult, doamnă primar ! La asemenea cifre s-ar impune niște verificări urgente … Nu este posibil ca în 2016 salubritatea să se mai bazeze pentru transportul gunoaielor pe 9 tractoare care trag după ele 9 remorci rămase moștenire de pe vremea când primar era nea Vasile Bulucea.

Despre ce-i de făcut nu sunt multe de spus: începem cu auditul obligatoriu la început de drum. Sunt sigur că în acest fel vom pune activitatea pe baze sănătoase. În plus, vor rezulta și resursele financiare de care este nevoie în etapa următoare: modernizarea acestui serviciu public, inclusiv achiziții de echipamente noi, performante, nepoluante, care să respecte normele de mediu. Iar inventarul vechi îl vindem integral pe OLX, că poate obținem mai mult decât dacă îl ducem la fier vechi …

Anunțuri