Săptămâna trecută a expirat termenul autopropus de PSD-ul local cu privire la darea în funcțiune a tramvaiului craiovean. Conform declarațiilor făcute de fratele deputatului Claudiu Manda (pe care îl cităm pentru că îndeplinește vremelnic și funcția de director al Regiei de Transport Local), tramvaiul ar fi trebuit să circule începând cu data de 1 aprilie.

Tramvai pe Caracal

Starea în care se găsește calea de rulare în zona fabricii de automobile Ford arată că nici nu a existat intenția de a se porni tramvaiul …

Dar vai ! Ziua păcălelilor a trecut iar tramvaiul tot nu a reușit să meargă pe șinele pentru reabilitarea cărora s-au cheltuit multe milioane de euro.

Din păcate, autoritățile nu ne dau explicațiile cuvenite, iar declarațiile incoerente făcute de fratele deputatului nu pot fi luate în considerație, deoarece după cum orice craiovean poate să observe, tramvaiul stă în depou și nu dă semne că ar ieși de acolo.

Și totuși, de ce nu circulă tramvaiul ?

Una dintre explicații poate fi că lucrările de reabilitare pentru Calea București nu au fost încă recepționate. O altă explicație (oferită chiar de conducerea RAT) este că nu s-a recepționat … firul de contact. Hmm …

Lăsând la o parte izmeneala fratelui domnului deputat, cred că adevărata problemă trebuie căutată în altă parte. Pentru a fi mai bine înțeles o să vă rog să ne aducem aminte declarațiile edililor din cursul anului 2014, făcute pe această temă. Mai precis, atât dna. primar, cât și dl. Radu Preda (pe atunci director al regiei, între timp client al DNA-ului) ne anunțau cu multă emfază că regia de transport local reabilitează tramvaiele cu doar 9.000 – 10.000 de euro pe bucată. Ba chiar ne dădeau exemplu negativ municipalitatea de la Timișoara care cheltuia pentru reabilitări câte 400 – 500.000 euro pe bucată.

FB Olguta Vasilescu

O captură de ecran din 2014, când Olguța reproșa timișorenilor că ei recondiționează tramvaie cu 480.000, nu ca ea cu doar 10.000 !!!

Toate astea erau bune, mai ales dacă în urma reabilitării, cele două tramvaie ar fi fost comparabile în ce privește performanțele. Că nu-i așa, vă las să stabiliți după ce comparați tramvaiul lor cu tramvaiul nostru, măcar din fotografiile alăturate.

Tramvai Timisoara

Tramvaiul de la Timișoara, reabilitat cu cca. 450.000 de euro.

Tramvai Craiova

Tramvaiul de la Craiova: fabricat înainte de primul război mondial și modernizat cu 9.000 de euro … 

Oricum, nu costurile sunt relevante în cele ce urmează ci câteva reglementări care țin de legislația în vigoare și de regulamentele unor autorități cu competențe în domeniu. Așadar, să reținem că RAT-ul  a făcut reabilitarea tramvaielor.

Ca să stabilim fără dubii ce-i acelea un tramvai, o să cercetăm dicționarul limbii române, aflând astfel că tramvaiul este un mijloc de transport în comun, cu utilizare urbană, având tracțiune electrică și care rulează pe șine. Chestiunea intră și în atenția Legii 92 din 2007 a serviciilor de transport public local, conform căreia același tramvai este un mijloc de transport public local pentru persoane (art. 4, alin. 1, lit. d și art. 14 alin. 3 lit. b.) Tot în lege este specificat că tramvaiul folosește ca infrastructură șinele pentru calea de rulare și rețele electrice de contact pentru alimentarea cu electricitate.

Așadar, conform limbii române și a legilor în vigoare, tramvaiul este un vehicul urban care merge pe șine și folosește electricitate ca sursă de energie.

Să mergem mai departe, și să observăm că în România, utilizarea oricăror vehicule (automobile și motociclete, avioane și elicoptere, vapoare și cargouri, locomotive și tramvaie) este reglementată de legi, regulamente și instituții. Astfel, Autoritatea Rutieră Română (ARR) se ocupă de domeniul rutier, Autoritatea Aeronautică Română (AAR) se ocupă de domeniul aerian, Autoritatea Navală Română (ANR) se ocupă de domeniul naval și în fine, Autoritatea Feroviară Română (AFeR) se ocupă de domeniul feroviar.

Evident, în ce privește tramvaiele utilizarea lor este reglementată de AFer, tot așa cum ARR reglementează utilizarea unui automobil. Aceste reglementări includ avize la documentațiile tehnice întocmite pentru construirea sau modernizarea materialului rulant (adică al tramvaiului) și a infrastructurii (adică a șinelor și rețelei de contact). Așadar, exact situația cu care se confruntă tramvaiul craiovean: s-a modernizat atât vehiculul cât și infrastructura.

Din nefericire, se pare că RAT-ul craiovean a uitat să avizeze documentația de modernizare a tramvaiului. Astfel, acesta nu ar avea dreptul să circule, cu toate că fratele domnului deputat Manda susține public că avizele respective nu sunt necesare iar tramvaiul ar putea circula fără opreliști.

Fratele deputatului

Fratele deputatului Claudiu Manda, în timpul unei conferințe de presă în care a susținut că totul este în regulă la tramvaiul craiovean, doar că nu circulă.

Și totuși, avizele sunt nu doar necesare ci și obligatorii. Doar că din incompetență și neglijență, conducerea regiei nu a avut această grijă ! Rămâne de văzut dacă în perioada următoare se va merge pe legalitate și avizele vor fi obținute sau dacă dimpotrivă – dacă se va continua cu obișnuita năclăială a administrației craiovene.

Chiar dacă nu au luat avizele prevăzute de lege pentru tramvai, sper că s-au îngrijit să ceară avizele necesare pentru modernizarea infrastructurii, respectiv pentru șine și rețeaua de contact. Nu de alta, dar dacă unul singur dintre acestea lipsește, tramvaiul craiovean nu va putea circula …

P.S. Până la alegeri mai sunt două luni. Apoi ne apucăm de treabă !

Reclame