Se zice că un ascultător întreabă la Radio Erevan dacă este adevărat că Partidul Comunist i-a dat tovarășului Maiakovski un autoturism Volga. După ce face cuvenitele cercetări, Radio Erevan răspunde: da, este adevărat ! Doar că nu i s-a dat ci i s-a luat. În plus, nu este vorba despre un autoturism Volga, ci despre o bicicletă Minsk.

Așa și noi cu autostrada Craiova – Pitești: nu-i autostradă, ci un drum expres. Și nu-i până în municipiul Pitești, ci până în comuna Oarja. Bine că ne dă și-atât, numele Partidului să fie lăudat !

Despre Autostrada Craiova-Pitești s-a vorbit mai mult decât despre aselenizarea americanilor pe Lună. Ca în multe alte cazuri, s-a vorbit mult și nu s-a făcut nimic. Și de când se tot vorbește, subiectul a fost schimbat aproape pe nesimțite, de la „nu se face autostradă” la „se face drum expres”.

Acum, în conformitate cu ultimele lor vorbe, aflăm că lucrările vor începe, ba chiar că s-ar fi semnat un certificat de urbanism.

Dar un certificat de urbanism s-a mai semnat odată. Cine vrea își aduce aminte că prin 2013, Olguța Vasilescu (pe atunci primar al Craiovei) spunea că lucrările se vor finaliza în doi ani și lucrarea va costa 500 milioane de euro. Ca să întărească gogomănia, a fluturat sub ochii orbi ai presei și sub nasul înfundat al craiovenilor și certificatul de urbanism, emis pentru un tronson de 700 de metri care s-ar fi aflat pe teritoriul administrativ al Craiovei.

Cei doi ani au trecut repede și ce să vezi ? Nici în 2015, autostrada Craiova – Pitești nu a fost finalizată. Nici nu avea cum, pentru că nu în cei doi ani, lucrările nici nu începuseră. În schimb, în loc de 500 de milioane de euro, autostrada și-a triplat valoarea, ajungând la 1,5 miliarde de euro, conform declarațiilor aceleiași Olguțe.

Au mai trecut încă doi ani, am ajuns în 2017 și, evident, lucrările tot nu au început. În schimb, aflăm că la baza acestui demers va sta un studiu de fezabilitate întocmit în anul 2008, deci cu aproape zece ani în urmă …

Cercetând (sumar) acest studiu de fezabilitate, aflăm câteva lucruri interesante:

1. În primul rând, este clar încă din 2008, că noua legătură dintre Craiova și Pitești nu va fi autostradă ci drum expres. Studiul de fezabilitate invocat acum este pentru drum expres, nu pentru autostradă. Atunci de ce am tot fost mințiți cu promisiunea autostrăzii ?

2. Oricât vi s-ar părea de ciudat, drumul expres nu va lega Craiova de Pitești ci de o localitate din județul Argeș care se numește Oarja. Această localitate se află pe autostrada A1, la cca. 20 de km. de Pitești pe sensul către București. Altfel spus, cei care vor să meargă de la Pitești la Craiova, trebuie să meargă mai întâi 20 de km. spre București, până ajung la Oarja. Abia după aia pot să întoarcă către Craiova. Evident, este valabil și pentru cei care vor să meargă de la Craiova la Pitești (sau mai departe, către Câmpulung sau Brașov): Oarja va trebui inclusă în itinerar.

Autostrada Olteniei 01

3. Noul drum expres va trece prin mijlocul satului Gârlești (aparține de comuna Ghercești). O a doua localitate care se va confrunta cu această situație, este și satul Spineni (aparține de Balș).

Autostrada Olteniei 04 Garlesti

Gârlești

Autostrada Olteniei 05 Spineni

Spineni

În ambele situații, avem de a face cu localități mici, cu câteva sute de case. Conform viziunii Ministerului Transporturilor, o bună parte dintre aceste case se vor demola, pentru a permite construcția autostrăzii. Desigur, vor rămâne și case în picioare. Întrebarea este: cum vor comunica cele două părți ale comunei aflate de-a stânga / dreapta viitorului drum ? Se vor face pasaje sub / supraterane ? Vor pune câteva intersecții semaforizate ?

4. Traseul drumului expres este foarte sinuos, mult prea sinuos. Dacă intersecția cu autostrada și traversarea prin mijlocul satului sunt dovezi de incompetență, putem presupune că onduléurile sunt dovezi de interes. Probabil că doar așa se vor putea face exproprierile promise.

*

P.S. Cu ceva timp în urmă, s-a inaugurat încă o porțiune din șoseaua de centură a Craiovei, respectiv tronsonul care unește DN 6 Craiova – Caracal cu DN 65 Craiova – Slatina. Lungimea lucrării a fost de cca. 6 km, iar terenul pe care s-a executat drumul era plat, având cu o singură lucrare mai deosebită, respectiv podul peste calea ferată Craiova – Slatina Pitești. Altfel spus, șoseaua de centură (cu două benzi) s-a executat în ritm de cca. 1 km. pe an.

Rămâne de văzut în cât timp se va executa o șosea – scuzați expresia – de douăzeci de ori mai lungă și de două ori mai groasă. Adică de patruzeci de ori mai multă muncă …

NOTĂ: cele trei hărți sunt print-screen-uri de pe site-ul Ministerului Transporturilor. Prin urmare, linia curbă verde este chiar traseul propus pentru drumul expres. Cine vrea să-l vadă pe tot, click aici.

Anunțuri