După un an și jumătate de la începerea urmăririi penale, Vlădescu Sebastian – fost ministru de finanțe, Costea Mircea-Ionuț – fost înalt funcționar bancar, Dascălu Constantin – fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Boureanu Cristian – fost deputat PDL, au fost – în sfârșit – trimiși în judecată pentru infracțiuni de corupție, de fapt pentru șpăgi luate pentru a facilita lucrări de reabilitare a unei linii de cale ferată.

Conform DNA, oamenii de mai sus ar fi luat șpăgile în două etape.

Astfel, în prima etapă, șpaga a fost de 39.363.071 lei și s-a plătit între 2006 și 2011 pentru a onora niște contracte de consultanță fictivă. Dacă avem în vedere cursul RON / EURO care a evoluat de la 3,67 lei la 4,28 lei, ar fi vorba de cca. 10.000.000 (zece milioane !) de euro. Tot în conformitate cu DNA, banii au fost împărțiți astfel: Vlădescu Sebastian a primit 1.000.000 de euro, Costea Mircea Ionuț a primit 3.121.328,41 lei și 2.320.698 euro, deci vreo 3,1 milioane de euro. În fine, o persoană apropiată de conducerea CFR Infrastructură, alți 3.083.498 lei și 1.050.087 euro, deci încă 1,85 milioane de euro.

Așadar, pentru prima etapă, totalul șpăgilor se ridică la cca. 6 milioane de euro. Prin urmare, ne punem și prima întrebare: unde este diferența până la 10 milioane de euro ? Ce s-a întâmplat cu cca. 4 milioane de euro ?

Dar stai ! Vine a doua etapă, derulată în 2009. De această dată, șpaga încasată a fost de 11.700.000 de euro, in care Vlădescu a primit 2.200.000 euro, Dascălu 1.100.000 euro, iar Boureanu alți 2.100.000 euro. Au mai fost încă 1.100.000 euro pentru un director de firmă (care o fi ăla ?)

Asta înseamnă că șpăgile însumate au fost pe la vreo 6 milioane de euro, deci ne întrebăm din nou: unde este diferența până la 11,7 milioane, (deci încă cel puțin 5,7 milioane) ?

Să recapitulăm: în acest dosar, se fac referiri concrete despre șpăgi plătite în cuantum de 21,7 milioane și șpăgi primite de cca. 12 milioane de euro. Prin diferență, rezultă o sumă deloc neglijabilă, de 9,7 milioane de euro. Unde sunt banii ?

DNA strecoară o mică explicație, citez: „diferența dintre sumele transferate de compania străină și cele primite de inculpați o reprezintă cheltuielile presupuse de operaționalizarea circuitelor financiare (înființare și funcționare companii offshore, comisioane bancare, taxe, etc.), precum și foloasele primite de alți participanți la săvârșirea faptelor cu privire la care s-a dispus disjungerea cauzei.”

Bun, este clar că au existat cheltuieli de operaționalizare, dar este imposibil ca acestea să reprezinte aproape jumătate din șpăgile care au circulat, mai ales că se admite că au existat și „alți participanți la săvârșirea faptelor”.

Dar faptele descrise de către DNA au fost săvârșite în perioada în care Radu Berceanu ocupa funcția de ministru al transporturilor. Așadar, dacă Radu Berceanu ar vrea, misterul diferenței de aproape 10 milioane de euro ar putea fi elucidat. Nu de alta, dar cu suma respectivă s-ar putea construi aprox. un kilometru din drumul expres Craiova-Pitești.