Craiova este unul dintre marile orașe ale țării în care electrificarea mobilității urbane suferă din plin: transportul public se bazează mai degrabă pe motorizări Diesel, iar transportul privat nu are parte de niciun fel de suport din partea administrației locale.

În mod normal, n-ar trebui aduse argumente în favoarea electrificării transportului pentru că avantajele sunt mai mult decât evidente: costuri de întreținere și de exploatare mult mai scăzute, prețuri pentru utilizatori mai mici și – cel mai important aspect – reducerea poluării în oraș.

Mijloacele de transport cu folosință urbană care se bazează pe tracțiunea electrică sunt: autobuzul, tramvaiul, troleibuzul, minibusul electric, automobilul electric (sau hybrid), bicicleta, trotineta și scuterul cu motor electric. De asemenea, nu trebuie să uităm bicicleta sau trotineta.

Pentru fiecare dintre acestea trebuie creată o infrastructură specifică și – mai ales – stațiile de încărcare, fără de care vehiculele electrice ne se pot alimenta.

În continuare, vă propun o scurtă trecere în revistă a mijloacelor de transport cu tracțiune electrică:

I. Autobuzul electric

Capacitatea de transport 70-80 de locuri, autonomie cca. 100 km, preț cca. 500.000 euro.

Autobuz electric Volvo, în serviciu public la Bruxelles

Marele avantaj al autobuzului electric este că nu are nevoie de o infrastructură specială ci doar de instalarea stațiilor de încărcare, iar RAT dispune de spațiul necesar. În plus, se pot avea în vedere utilizarea de autobuze hybrid (reduc consumul cu cca. 25-30%). De asemenea, nu trebuie uitat că există sisteme bine puse la punct prin care se poate face o încărcare rapidă a acumulatorilor chiar în timpul de staționare în stații.

II. Tramvaiul

Craiova dispune de o cale de rulare care unește extremitățile orașului de la est la vest, urmând principala arteră: Calea Severinului – Calea București. Aceasta a fost construită în 1977 și modernizată cu fonduri europene între 2014-2016. Cu toată cheltuiala, materialul rulant este vechi, poluant fonic și se defectează ușor. Mai mult, modernizările și reparațiile făcute pentru tramvaiul craiovean sunt nelegale (RAT nu are avizul AfeR pentru intervenții la material rulant).

Tramvaiul Imperio (produs la Arad), în serviciu la Cluj și Oradea

Un tramvai nou poate costa cca. 2 milioane de euro, deci o investiție destul de consistentă. În RO avem producție de tramvaie la Arad, dar discuții s-au purtat și cu producători din Occident.

III. Troleibuzul

Pentru Craiova, troleul nu este o variantă de luat în seamă deoarece nu există o infrastructură de alimentare, iar o eventuală construcție a acesteia ar fi destul de costisitoare. Evident, în locul unei investiții în rețeaua necesară funcționării troleibuzelor este de preferat investiția în autobuze electrice.

IV. Microbusul electric

Craiova este un oraș care se pretează la utilizarea acestui tip de transport. Printre avantajule: se poate deplasa și pe străzi mai înguste, inclusiv printre blocuri, poate fi folosit în ore fără solicitare (de exemplu transport de noapte), cu costuri de întreținere și de exploatare mult mai reduse.

Microbus electric

O atenție specială poate fi acordată și implementării unui program pilot în care s-ar utiliza minibuse electrice autonome (fără șofer). Pentru început se pot identifica câteva trasee simple, cu plecări din Centru spre câteva destinații importante: Gară, PECO Severinului, Pod Electro, Parcul Romanescu. Dincolo de avantajele economice ale unui astfel de program, ar exista și un avantaj de prestigiu: Craiova ar putea fi primul oraș din țară care să implementeze un astfel de program.

Pentru toate variantele, există o ofertă complexă, atât din partea producătorilor consacrați dar și partea producătorilor privați.

V. Automobilul electric (sau Hybrid).

Vânzările de automobile electrice și hybrid ocupă un volum din ce în ce mai ridicat în activitatea dealerilor auto. Este rezultatul părerii generale că oamenii trebuie să combată poluarea, dar și a subvenției acordate de guvern pentru achiziții (10.000 euro pentru full electric și 5.000 de euro pentru hybrid). Se mai adaugă și taxele mult diminuate.

Stație de încărcare în Pitești

Din acest motiv, primăria ar trebui să se implice activ în amplasarea de stații de încărcare pentru automobilele electrice în cât mai multe parcări din cartierele orașului. Discuții în acest sens se pot purta atât cu Enel cât și cu distribuitori de carburanți.

*

Referitor la biciclete, trotinete, scutere cu motor electric, nu este necesară o abordare specială, deși n-ar fi de neglijat ca prize de încărcare să fie amplasate pe lângă parcările dedicate.

În același context trebuie avut în vedere și subiectul pistelor pentru biciclete, o altă infrastructură deficitară în Craiova, dar care, într-o formulă corectă, ar trebui să asigure conexiunea între toate cartierele orașului.

*

Un aspect foarte important este legat de cheltuielile pe care primăria ar trebui să le facă pentru a finanța programul de electrificare al transportului local și al mobilității urbane a cetățenilor.

Astfel, există trei surse de finanțare:

  • fonduri proprii (ale Primăriei).
  • fonduri europene, granturi din diverse alte programe, finanțare din partea Ministerului Dezvoltării regionale.
  • aport de capital privat.

Capitalul privat poate fi folosit atât pentru modernizarea și rentabilizarea RAT, dar și prin deschiderea primăriei către cei investitori.

Câteva exemple:

  • Un traseu Aeroport – Centru să fie deservit de un operator privat cu condiția ca mijloacele de transport ce urmează a fi folosite să fie doar cu tracțiune electrică.
  • Anumite trasee din oraș să fie concesionate către o companie privată și să fie deservite de minibuse electrice.
  • Servicii de taximetrie în care primăria să nu mai perceapă taxarea proprietarilor de automobile (cu condiția ca acestea să fie full-electrice).