La concursul de Evaluare Națională pentru clasa a VIII, copiii au fost obligați să răspundă la o nenorocită de întrebare:

  • Cât face 4 x 4 + 10 ?

sau și mai grea, pentru că – spre deosebire de cazul precedent unde era vorba de două operațiuni aritmetice – aici este vorba despre nu mai puțin de patru adunări, chiar dacă identice:

  • Care este perimetrul unui pătrat cu latura de 8 cm. ?

sau, exemplu clar de perversiune, deoarece aici se face ridicarea la puterea a treia:

  • Care este volumul unui cub cu latura de 3 cm. ?

Au mai fost și altele, unele mai ușoare (da, mai ușoare !) altele mai grele, pentru că interveneau și niște radicali, ba chiar și schimbări de semne, de la + la – și invers !  În orice caz, „dificultatea” examenului demonstrază că Ministerul Învățământului fie a intrat în jocul tâmpiților, fie nu mai are curaj să recunoască starea de fapt.

Știu că o să par desuet folosind expresia asta, dar pe vremea mea, astfel de probleme nu se dădeau nici măcar la lucrarea de control, darămite la teză sau la vreun examen …

De fapt, ne furăm singuri căciula. Verificând un absolvent de clasa a VIII dacă știe că într-o operațiune aritmetică întâi se face înmulțirea și abia apoi adunarea, lipsim de valoare nu doar absolventul ci şi şcoala, în ansamblul ei.

Cu așa subiecte, elevii vor trece în număr mare de evaluarea națională, apoi vor ajunge la sfârșitul liceului. Chiar dacă nu toți, vor trece și de bacalaureat, desigur văicărindu-se pentru supliciile intelectuale pe care le vor îndura cu ocazia examinărilor. În fine, vor face una sau două facultăţi de nimic, la finalul cărora se vor mira de ce nu reuşesc să pună ceva cap-la-cap: activitate la un loc de muncă, o afacere, etc.

Desigur, dacă s-ar uita în spate, și-ar aduce aminte că la primul examen serios din viața lor au fost evaluați dacă știu să înmulțească pe 4 cu 8. Și pentru că au știut răspunsul, cei care au știut, au crezut că acesta e un succes meritat, rezultatul firesc a 8 (opt !) ani se studiu în școala românească.

P.S. Ca să întregească ridicolul, Ministerul Educației anunță că s-a luat decizia de a prelungi programul de depunere a contestațiilor la rezultatele concursului de Evaluare Națională. Dar poate că este o măsură corectă, pentru că – nu mă îndoiesc ! – mulți dintre părinții contestatari au nevoie de zile întregi pentru a formula și redacta obiecțiunile.

Reclame